onsdag 4 maj 2011

Inflyttning


Då har man flyttat in då! Skönt att slippa skabb-hotellet vi bodde på tidigare i väntan på detta. Där jag och Paola var de enda som inte var gycklare på enjuling, jonglörer, eldslukare eller sålde smycken av typ snäckor på gatan. Med, som syrran säger, "korvar i håret", en sur arom och avsaknad av skor. Prismässigt är de dock hårda konkurrenter, 40 spänn per gubbe i de finaste dubbel-rummen. På bottenvåningen har de skabbiga sovsalar med våningssängar för 20 spänn. De har t o m lagt madrasser på golvet i källaren för de allra fattigaste. Vi kommer vara Hilton och Grand i jämförelse.

Vad har vi åstadkommit hittills då? I måndags var vi hyfsat produktiva köpte in massa grejer till hotellet på fulmarknaden. Stadsdelen är bissart ful, folk på gatan verkar sakna armar eller ben och har konstiga bölder, och det luktar bajs nästan överallt. Och då snackar jag männsko. Man får klä ner sig och inte ta med något värdefullt ens på dagtid. Men grejerna på marknaden är det faktiskt inget fel på, vi köpte bl a 20 filtar och lite städprylar. Och priserna är svårslagna.

Igår däremot var vi inte särkilt produktiva, det enda vi lyckades åstadkomma var att visa några rum som vi försöker hyra ut per månad tills hotellet rullar på allvar samt beställa internet. Ett företagspaket med 10 Mbit och ett wifi-modem som påstås ha en räckvidd på 20 m genom väggar och möjlighet att ansluta 20 enheter. Täcker inte hela huset ens om det stämmer, och hastigheten är nog också lite dålig om det är mkt folk, men vi uppgraderar sedan när det har kommit igång på allvar med att dra in fiberoptik och köpa in ett eller två modem till. Tänker inte vara dumsnål som nästan alla konkurrenter i budgetklassen. Tror aldrig jag varit på ett billigt hotell som har wifi-täckning överallt och godkänd fart. Är trots allt ingen stor kostnad i sammanhanget att göra detta ordentligt. Jag är förresten självutnämnd teknikansvarig om det nu var någon som undrade.

Kompisar och släktingar till Paola och de andra delägarna har också varit förbi. Många har haft med sig möbler, köksgrejer och annat till hotellet. Som De fyra puffarna som tjänat som tillfällig säng de två första nätterna här. Vissa gratis, andra har sålt saker billigt. Folk har varit väldigt hjälpsamma hittills. Idag kommer Paolas farbror med van och hjälper till att hämta säng, två kylar och en tvättmaskin.

Alla som har kommit har varit väldigt positiva till lokalen och affärsidén. Men å andra sidan, colombianer är det mest optimistiska folkslag jag känner till. Och det säger jag inte som något positivt, är faktiskt lite störande ibland, och kan bli mkt glädjekalkyler och jag blir den som får hålla igen. I Colombia tycker folk att jag är extremt skeptisk och inte tror på något, medan man i Sverige tycker att jag ger mig in i saker som detta alldeles för lättvindigt. Men faktum är att denna gång har även de mest skeptiska personer jag känner i Sverige (ni vet kanske vilka ni är) sagt att "det kan" funka. Det är ungefär som om en Colombian skulle säga "det här funkar garanterat, jag satsar allt jag äger och har"

Vi ska även trycka upp lite visitkort och flyers idag. Gamle Homer, eller Homero som de säger här, får hjälpa till tills vi har gjort iordning rummen och tagit bilder samt kommit på en bra logga etc. På baksidan har vi en karta. Man kan även se vart vi är genom att gå in på http://maps.google.com/ och söka på Goodlife Bogota. Men namnet är inte bestämt än, vi kommer nog inte sätta upp en skylt på några dagar till så fortsätt rösta på de två alternativen eller kom med förslag drösbackar, bara 5 som har röstat.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar