torsdag 26 maj 2011

Första kunden fick ett kungligt, nay, kejserligt bemötande


Den här bloggen var ju tänkt att vara lite halv-seriös till skillnad från den förra, men det går liksom inte när Colombianer är inbandade. Förra "första kunden" var falskt alarm, han konverterades till en långtids-kund. Den första riktiga kunden fick vi i lördags.

När vi var på väg ut fick Paola syn på en snubbe som såg ut som en typisk representant för målgruppen: runt 25-30, skägg, stor ryggsäck och bekväma kläder (men som visade sig vara ryss vilket är ganska ovanligt). Paola haffade honom direkt och några min senare står vi på utsiktsplatsen och röker en feting. Paola går in stenhårt i servicerollen och förklarar var allt finns och visar t o m vart man köper gräs. När snubben är sugen på att gå ut ringer Paola sin kompis A och säger att vi har en utländsk gäst i 30års-åldern med blåa ögon. Mer behöver hon inte säga -A är redan på väg. De hinner knappt hälsa innan hon börjar knuffa honom mot sovsalen. -Men vart ska vi? -Håll näbben! Eftersom han varken var bög eller eunuck hade han inget annat val än att lyda det organ som så ofta styr i liknande situationer. Ni som läste min andra blogg: Detta är samma person som tog oskulden på Paolas brorsa och är en riktig slinka (och detta säger jag som en komplimang)

Paolas farsa och återfunna syrra följde skådespelet från rummet mitt emot eftersom vi inte hade hunnit få upp gardinerna. Tyvärr var vi andra i en annan del av huset (annars hade jag givetvis spelat in en video). Men det gjorde inte så mkt -Paolas farsa berättade glatt; detaljerat och med yviga gester.

I slutet av dagen tror jag man kan vara ganska säker på att det var en glad ryss som lämnade Hostal Buenavida. Jag kan t o m tänka mig att att han tycker de var de var hans bäst investerade 40 kronor någonsin. Buenavida gör skäl för sitt namn eller vad tycker ni? Detta är bara början, Paola har massa kompisar som är som A (varför tror ni jag kommer tillbaka hit hela tiden hehe). Så fort det kommer någon ensam gringo som verkar lite sugen ringer vi bara Paolas kompisar. De är glada att göra det, och de gör det gratis (iaf om du verkar vara fattig). Galet om man kommer från ett land som Sverige där det alltid ska krånglas så in i helvete innan man får doppa. Major unique selling point skulle nog Kotler säga...



Bild: Första kunden blickar ut över Bogotas skyline från utsiktsplatsen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar